13 iunie 2012

Noțiunea de hedonism - Milan Kundera




În limbajul comun, noţiunea de hedonism desemnează o aplecare amorală spre o viaţă de plăceri — şi chiar vicioasă. Este fals, bineînţeles: Epicur, cel mai mare teoretician al plăcerii, a înţeles fericirea într-un mod cât se poate de sceptic: simte plăcere cel care nu suferă. Aşadar, noţiunea fundamentală a hedonismului e suferinţa; iar cum plăcerile aduc adesea mai multă nefericire decât fericire, Epicur nu recomandă decât plăcerile moderate, prudente, înţelepciunea epicureică are un fundal melancolic: azvârlit în mizeria lumii, omul constată că singura valoare evidentă si sigură este plăcerea pe care o poate simţi, oricât de măruntă: o gură de apă proaspătă, o privire îndreptată spre cer (spre ferestrele lui Dumnezeu), o mângâiere. Modeste sau nu, plăcerile îi aparţin doar celui care le simte, iar un filozof i-ar putea reproşa hedonismului, pe drept cuvânt, că e clădit pe egoism. Totuşi, după mine, nu egoismul e punctul vulnerabil al hedonismului, ci caracterul său (o, cât aş vrea să mă înşel!) dureros de utopic: într-adevăr, mă îndoiesc că idealul hedonist se poate realiza; mă tem că viaţa la care ne îndeamnă el nu este compatibilă cu natura umană.

Milan Kundera, în Lentoarea

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...