29 august 2012

Metamorfoze interioare - Jean-Paul Sartre

Rachel Boston Art


Ce s-a schimbat în mine de la 3 septembrie ? M-am mirat de această schimbare încă din prima zi. Mă temeam să nu fie rezultatul unei tensiuni interioare pe care n-o voi putea menține mereu. Dar a trecut o lună fără oboseală, fără gânduri negre. În realitate, nu există tensiune, adică o luptă a mea contra mea, ci o schimbare a ceea ce sunt. Adică starea de război a devenit starea mea naturală. Aceste metamorfoze reprezintă, într-adevăr, și o manifestare a libertății. Căci nimeni n-ar putea fi mai puțin indiferent decât mine față de o schimbare de acest fel. Aș fi avut, desigur, motive interioare să plec disperat, dacă nu s-ar fi întâmplat să mă schimb în raport cu viața mea. Adică ceea ce s-a întâmplat, repet, este ființa-mea-în-lume. Caracterul meu a rămas același, dar el se aplică unor situații noi. Caracterul neschimbat pe un fond de natură modificată. Adică eu sunt alte posibilități. Și nu-mi pot regreta viața trecută decât așa cum regreți niște epoci foarte vechi: aproape în vis.

Jean-Paul Sartre, în Carnete dintr-un război anapoda

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...