25 septembrie 2014

De cine să te păzești îndeosebi - Seneca

Charles Nkomo Art

Mă întrebi de cine să te păzești îndeosebi? De mulțime. Nu poți încă să te amesteci cu ea fără primejdie. Eu, cel puțin, îmi mărturisesc neputința. Niciodată nu mă întorc acasă cu sufletul cu care am plecat: ceva din armonia lui se tulbură, ceva din tot ce am alungat revine. Așa cum se întâmplă cu bolnavii pe care îndelunga zacere îi slăbește într-atâta, că nu pot fi scoși afară fără a le mai fi rău, tot astfel se întâmplă și cu noi, ale căror suflete se înfiripă iarăși după o lungă boală. Dușmanul nostru este împreuna viețuire cu cei mulți. Nu este unul dintre aceștia, care să nu ne îmbie la un viciu, să nu ni-l transmită, sau să nu ne păteze fără s-o știm. Cu cât e mai mare gloata în care ne amestecăm, cu atât e mai mare primejdia. Dar nimic nu e mai păgubitor pentru bunele moravuri decât să asiști la vreun spectacol, căci din plăcere viciile ni se strecoară mai ușor în suflet. Ce să-ți mai spun ? Mă întorc acasă mai lacom, mai ambițios, mai desfrânat, ba chiar mai crud și mai neomenos, fiindcă am fost printre oameni.

L. Annaeus Seneca, în Scrisori către Luciliu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...