2 iunie 2012

Compasiunea faţă de animale - Arthur Schopenhauer




O compasiune fără margini pentru toate fiinţele vii este dovada sigură a unei purtări corecte.
Cel ce este animat de milă nu va face rău altcuiva, va fi îngăduitor şi va ajuta pe fiecare după mijloacele sale.
Nu ştiu o rugăciune mai frumoasă decât aceea cu care se încheie vechile drame indiene: „De-ar putea toate vieţuitoarele să fie scăpate de durere”
Compasiunea faţă de animale este esenţial legată de bunătatea caracterului; oricine e crud cu ele nu poate fi bun cu semenii săi. Aceste două feluri de milă au acelaşi izvor.
Vocea conştiinţei răsună la fel de puternic în sufletul omului cu sentimente înalte atunci când nedreptăţeşte un animal sau un semen de-al său.
Cu toate acestea, mila pentru animale nu trebuie să anuleze necesitatea de a te hrăni cu carne deoarece în natură facultatea de a suferi este legată direct de inteligență. Numai cruzimea este aceea care trebuie înlăturată.
În aceeaşi măsură, omul obligă animalul să muncească pentru el, dar este imoral ca foamea şi bătaia să chinuie animalu care ţi-e credincios şi te-ajută să-ţi câştigi existenţa.

Arthur Schopenhauer, în Viaţa, amorul, moartea



3 comentarii:

  1. Intr-adevar suferinta oricarei fiinte, este ceva ce te afecteaza si declanseaza sentimentul de mila, asa ca: ce bine ar fi sa nu mai existe durere si suferinta pe lume, dar cred ca asa ceva este utopic si irealizabil, la momentul actual.
    Un gand bun si multa sanatate si mai ales, cat mai putina suferinta pe pamant.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri

    1. Da, e utopic și irealizabil, nu numai în momentul actual, ci în toate timpurile, trecute și viitoare. Durerea, suferința sunt inerente vieții, sunt prețul pe care-l plătim vieții.

      Ștergere
    2. Concludent în sensul ideii evocate mai sus sunt și spusele lui Eschil:
      „Nici un muritor nu trece prin viaţă neatins, fără să plătească.”


      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...